Bandenslijtage: hoe herkent u afwijkingen?

Uw banden zijn de enige onderdelen die tijdens het rijden in contact komen met de grond. Ze zorgen voor uw veiligheid door grip te hebben op de weg. Bovendien voorkomen ze ook te grote remafstanden. Om deze redenen is het belangrijk om hun toestand regelmatig te controleren. Maar veel chauffeurs stellen zich dezelfde vraag: ‘Hoe controleer ik mijn banden op slijtage? ’ Om u te helpen, volgen hier enkele adviezen om de toestand van uw banden te weten te komen en te achterhalen of de slijtage al dan niet aanvaardbaar is. 

Rich text

HOE CONTROLEERT U DE BANDENSLIJTAGE? 

Point S-banden of andere banden hebben slijtage-indicatoren. Deze indicatoren worden zichtbaar wanneer het loopvlak afslijt tot een dikte van 1,6 mm. Wanneer u deze indicatoren ziet, betekent dit dat het tijd is om uw banden te vervangen. 

Een andere manier om de loopvlakslijtage van een band te controleren, is het gebruik van een euromuntstuk. Zoek op uw band een gebied dat dieper is dan de andere en stop het muntstuk erin. Als de gouden rand van het muntstuk niet met het blote oog waarneembaar is, is de test geslaagd en zijn de banden nog in goede staat. Als de rand zichtbaar is, is het tijd om uw banden te vervangen. 

Welke techniek u ook verkiest, wij raden u aan al uw banden minstens één keer per maand te controleren. 

OORZAKEN VAN SLIJTAGE

Er zijn twee belangrijke redenen voor bandenslijtage.

  • Enerzijds kan er sprake zijn van 'natuurlijke' slijtage door de afgelegde kilometers. Er bestaat geen kerngetal, want alles hangt af van uw rijgewoonten. 
  • Anderzijds kan bandenslijtage het gevolg zijn van schade aan een ander deel van uw auto die van invloed is op uw banden. 

Om deze redenen is het van essentieel belang de slijtage-indicator van de banden regelmatig te controleren.

INTERNE BANDENSLIJTAGE

Als u interne bandenslijtage vaststelt, kan dit het worden veroorzaakt door: 

  • Slecht uitgelijnde banden
  • Problemen met de ophanging

UITWENDIGE BANDENSLIJTAGE

Er bestaan verschillende typen externe bandenslijtage, elk met zijn eigen oorzaken. 

  • Vroegtijdige slijtage aan de zijkanten: kan te wijten zijn aan een te lage bandenspanning.
  • Slijtage centraal op het loopvlak: kan het gevolg zijn van een te hoge bandenspanning, kan veroorzaakt worden door een beschadigde band als gevolg van rijden met te hoge snelheid.
  • Slijtage aan de schouderzone: kan aan ontoereikend parallellisme toe te schrijven zijn
  • Assymetrische slijtage: kan aan ontoereikend parallellisme toe te schrijven zijn, kan afkomstig zijn van andere onderdelen die afgesteld moeten worden (schokdempers, stuurinrichting...)

Kortom, het regelmatig controleren van de slijtage van uw banden helpt om uw veiligheid op de weg te garanderen. Als u niet zeker weet of u een van de opgesomde problemen heeft, raden wij u aan om zo snel mogelijk naar uw Point S-centrum te gaan. 





Neem voor meer informatie en advies contact op met uw dichtstbijzijnde Point S-dealer